onsdag 4 juli 2007

Från Girlpower till ryggdunkaralliansen och fri abort



Spice girls.
Tjejerna som satte girlpower på kartan kommer att återförenas, det stod klart för någon vecka sedan. Jag kommer ihåg dem från mellanstadiet då många älskade deras musik. Nice att de gillade dem istället för nåt fjolligt pojkband, själv lyssnade jag på Blur nånstans däromkring, men det kan ha varit senare. Jag hade alltså fallit till föga för ett mansexklusivt band i den mansdominerande musikscenen. Logiskt eftersom utbudet såg och ser ut som det gör. Trist av samma anledning. Jag vill ha musik utan kön.
Nu har jag i alla fall insett att Spice Girls var tuffare än Blur, systerskap is the shit! Så hade de fula kläder också, det är ball.

vs

Kristdemokraterna

Några andra som är fula utan att vara ball är kristdemokrater. Den politiska scenen är också mansdominerad, inte minst högerut. Jag vet inte hur jag ska tolka deras interna debatt, nu verkar det som att de mer reaktionära inom Kd vill bryta sig ur (apropå abortfrågan), så här stod det i Östgötacorrespondenten:

Nu vill abortmotståndarna bilda ett eget parti. Det måste finnas ett parti som vågar stå för de ofödda barnens rättigheter, säger Per Kronlid till tidningen Dagen.


1. Jag föreslår det nya partiet att ta namnet Kristfascisterna (r), där (r) står för reaktionärerna.
2. Tja, kvinnans rättighet till sin kropp bör ju underordnas. Eller?
3. Fett nice om Kd splittras och blir ännu mindre- yesyesyes!
4. Eller leder det bara till att alliansen framstår som mindre splittrad genom detta?

Som tur är så är Kd ett fjuttparti!



Fri abort innebär inte bara att man som kvinna ska ha rätten till sin kropp rent juridiskt och medicinskt. Det innebär också att den rätten inte ska bli ifrågasatt och problematiserad när den används. Man ska kunna göra abort om man inte vill ha barn. Punkt. Slut.

Inga kommentarer: